Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

piątek, 31 października 2014

Ciekawostki o Danii poraz kolejny.

Tak jak pisałam ostatnio na fanpage'u, jakiś zamęt panuje, wszystko idzie wolniej niż bym chciała i nie mogę się ogarnąć z paroma rzeczami, winę zrzucam na zmianę czasu, jakoś nie mogę się 'dostosować' do tej zmiany, pierwszy tydzień chyba najgorszy, a potem mam nadzieję, że wszystko się unormuje bo zwariuje, też tak macie ze zmianą czasu, czy tylko mnie dopada ta przypadłość? Zebrałam dla Was dzisiaj parę ciekawostek o Danii, jest coś czego nie wiedzieliście? Sama przyznam, że o co poniektórych dopiero teraz się dowiedziałam :)

- Najwyższy 'szczyt' Danii ma 172,5 m n.p.m., o ile w ogóle można do szczytem nazwać. Dania to dość płaski kraj, ma zaledwie parę pagórków i wzniesień, górki koło mojego domu w Polsce są wyższe niż najwyższy 'szczyt' Danii, 

- Nie ma w Danii miejsca położonego dalej niż 52 km od morza, z czego jestem bardzo zadowolona, bo mieszkając na południu Polski zawsze miałam daleko nad morze, a tutaj, mogę wsiąść na rower i za parę minut jestem na plaży, nawet gdy mieszkałam w Aalborgu, wsiadaliśmy w pociąg i za pół godzinki mogliśmy moczyć nogi w słonej wodzie,

- Dania posiada drugi co do wielkości most na świecie, Great Belt o długości 1624 m, który łączy duńskie wyspy Zelandia i Fionia, przejazd nim zapiera dech w piersiach i w słoneczną pogodę jest czym oko zachwycać,


- Określenie życia na kocią łapę w Danii to - At leve på polsk czyli Życie po polsku, skąd im się to wzięło? Jest parę możliwych wytłumaczeń. 
Pierwsze, 'polsk' jest dalszym rozwinięciem angielskiego terminu 'poll' co oznacza błahą kobietę, czyli tłumacząc 'at leve pa polsk' - żyć lekkomyślnie. Drugie, 'polsk' tradycyjnie odnosi się do czegoś chaotycznego, nieuporządkowanego. W języku hiszpańskim zwrot 'polaquismo' używany jest do określenia czegoś nieczystego, dziwnego. 
Czy Polacy rzeczywiście są lekkomyślni i dziwni? 

- Duńskie kobiety mają najniższy poziom otyłości w Unii Eurpejskiej, z tym się mogę zgodzić w 100%, większość Dunek, to zgrabne, wysokie kobiety, bardzo rzadko można spotkać otyłą Dunkę, większość z nich zdrowo się odżywia i ćwiczy, ogólnie mówiąc Dania to kraj dbający o swoje zdrowie i stan fizyczny, lenistwa im nie można zarzucić. Kluby fitness są przepełnione, a i bardzo dużo ludzi biega i jeździ na rolkach.

- W Danii są bardzo wysokie podatki od 36% wzwyż, oj tak tak, niestety, zaczynamy od 36% podatku, a im więcej zarabiamy, tym większy podatek płacimy, ale są też zalety płacenia tak wysokich podatków, jak na przykład poniższy punkt, 

- Leczenie w Danii jest bezpłatne, a odszkodowania wypłaca rząd, 100% prawda, leczenie jest bezpłatne i nie ma czasu oczekiwania, na różnego rodzaju badania, tak długiego jak w Polsce, na jakieś specjalistyczne badania można czekać maksymalnie do miesiąca, ale jeżeli coś się dzieje, wszelkie badania ma się od ręki, o służbie zdrowia jeszcze Wam opowiem, więc nie będę się teraz rozpisywać,

- Środki publicznego transportu mają wifi, prawda - za wyjątkiem metra i autobusów miejskich, w pociągach miejskich i regionalnych jest wifi, jak i w wielu miejscach w mieście, w restauracjach, barach, na stacjach, wystarczy podać adres email i można się połączyć z siecią,

- W miasteczku Skagen, najdalej wysuniętym na północ Danii, łączą się dwa morza - Bałtyckie z Północnym, wygląda to o wiele lepiej niż na zdjęciu i na prawdę widać jak te dwa morza łączą się ze sobą, najlepszy widok jest z pobliskiej latarni morskiej,  gdzie można zobaczyć całą okolicę i piękne wybrzeże po stronie naszego morza Bałtyckiego.


I ostatnie - na każdego żyjącego człowieka na świecie przypada 86 klocków LEGO, sądząc po ilości sklepów z LEGO, myślałam, że ta ilość będzie większa, ale 86 to i tak dużo :)

Jak Wam się podobają ciekawostki?
Zaciekawiło Was coś?

Miłego weekendu,
Pat.

2 komentarze:

  1. To będzie jeden z moich ulubionych cykli na blogu :))) jakoś tak mnie interesują tego rodzaju ciekawostki, no i w ogóle interesuje mnie życie na emigracji :))
    Największe zaskoczenie? Te 52 km do morza, niby teraz już wydaje się oczywiste ze względu na powierzchnię Danii, ale jakoś nigdy nie pomyślałam. No i ten motyw jak łączą się dwa morza, super to wygląda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że cykl przypadł Ci do gustu, staram się zbierać jakieś ciekawostki na bieżąco, bo trochę tego jest :)
      Łączenie mórz wygląda przepięknie, jak mieszkałam jeszcze na północy Danii to byłam tam parę razy i zawsze było pięknie :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...